Här möts 19 studenter som går ut sitt första år på HDK-Valands konstnärliga kandidatprogram i fotografi 2025. Deras arbeten som tar formen av bilder, kollage, fanzine och objekt är resultatet av uppgifter som studenterna genomfört under vårterminen kring tematikerna arkiv och samhälle.
Verken kommenterar vitt skilda ämnen, däribland kvinnohälsa, konflikter, begär, ensamhet och småstadsliv; tillsammans skildrar de samhället i bred bemärkelse. De ger oss en möjlighet att reflektera över både de möjligheter och utmaningar som kommer med att leva tillsammans. När vi ska dela på resurser och uppmärksamhet så räcker inte alltid det gemensamma till och den enskildes behov skjuts åt sidan, kanske särskilt där individen har svårt att göra sin röst hörd. Det är ett av många problem som den här utställningen belyser.
Studenterna presenterar sina arbeten i en av universitetets lokaler; byggnaden Humanisten under en kort period vid terminsslutet. Där blir en plats som är skapad för möten och lärande en möjlighet att ventilera den bredd av ämnen som studenterna reflekterat över. Utöver att möta en bred publik som består av studenter, forskare och allmänhet så ställs bilderna här inför olika utmaningar med rummens utformning, material och ljussättning som förutsättning för de olika verkens presentation.
/ Susanne Ewerlöf, lärare i fotografi, Konstnärligt kandidatprogram i fotografi
Medverkande fotografer: Zenit Douglas, Elias Herltoft, Still Sam, Linus Öhrn, Martin Gleerup, Agnes Nebrelius, Hannah Bjurhult, Rikke Mádi, Catharina Leth, Anne-Sofie Østergaard Petersen, Nerissa Björk, Tilde-Elias Hamrén, Caroline Guldager Gardendal, Cornelia Hellgren Amerio, Tuva Westerholm, Lukas Parkow, Filippa Axelsson, Johan Frisk, Hugo Aldén
Zenit Douglas
Indoktrinerad identitet
Ett fotografiskt performance, ämnat att provocera och utforska identitet, och det sociala våldet som präglar den. Verket består av att raka av hår och skägg, viktiga sociala signaler, och göra två snitt i ansiktet, för att bryta de kulturella normer som lär oss vad som är acceptabelt att göra, snitten är även symboliska. Tre olika kameror användes för att dokumentera, synliggöra kulturell prägel på vår blick, och vår internaliserade självövervakning. Arbetet tar inspiration av Marina Abramovićs Rythm 0 och Gina Pane, som använt kroppen som motstånd. Teoretiska grunden till verket Mark Fishers idéer om identitet i förhållande till kapitalism, och Judith Butlers teori om identitet som performativ handling.
Elias Herltoft
How to Understand Objects, 2024
‘’By placing objects on the diagram to analytically and cate-gorically understand the world, from their perspective, we start to adapt ourselves to the objects’’
This is a paragraph from the pamphlet that is a part of the greater work that also consists of a diagram, that evaluates objects on the parameters of:
Horizontally: Communicating <———> Silent
Vertically: Systematic <———> Chaotic
The work is an investigation of the objects surrounding us, through images and text in an effort to be more aware of their autonomous existence.
All images are 18×24 cm inkjet, pamphlet is A5.
Still Sam
About a Fairy Circle
A fairy circle is a natural phenomenon where fruiting bodies of fungi sprout in ringlike formations. In folklore they were believed to be magic, and to come with warnings to land-abusing humans.
In the world of fungi, abundance is shared through the underground mycelia. Inspired by this caring connection, and as a reference to the slur “fairy” directed to queer people, the collaborative collective “Svampsyskon” (Shroom Siblings) was formed. Creating queer art to be spread among us, in the form of zines and stickers. The images, with the individual titles Queers moving castles, The necessary others and Do they owe us a living? -Of course they fucking do are inspired by that collaboration.
Svampsyskon is only one of many possible fairy circle gatherings.
Linus Öhrn
Aired Out
Politiska extremister använder olika taktiker för att bekämpa sina motståndare. En vanlig metod för att skrämma motståndaren är doxxing; att offentliggöra personlig information såsom namn, adress, personnummer, vanligtvis online och utan samtycke. Att bära maskering är ett sätt att skydda sin identitet och förhindra att bli doxxad. Här utforskas både uthängning som fenomen och maskeringens roll i förebyggandet.
Martin Gleerup
+46-040
+46-040 är riktnumret till Malmö. Staden som är Sveriges tredje största, känd för sina klyschor, sitt rykte och den svenska modellens nål i ögat. 2012-2017 befann sig Martin Gleerup i ett tillstånd av limbo. Med sin kamera fångade han kontraster, det nya och det gamla, gentrifieringen och den sociala oron. Punken är hans visuella referens och det son sticker ut och visuellt intressant Bilderna är hans sätt att förstå sitt tillstånd av chock och dissonans. Kollaget visar ett svartvitt Malmö, melankoliskt och brutalt ärligt. Verket finns också i formen av ett zine.
Agnes Nebrelius
You do owe people something
You need to focus on yourself right now. You are your own biggest priority. You are the main character of your own life. You’re beautiful. You are strong. You don’t need anyone else. You don’t owe anyone anything.
In you do owe people something Agnes Nebrelius portrays friendship, family and love. It’s a series of images about the importance of community.
Hannah Bjurhult
Desire to not walk the pavement you let your feet walk on day after day, week after week, year after year
Everywhere you look you see it. The paths trodden up by people around you. Often the paths are empty, no one dares to walk them, just like you. Other people too like to obey, to follow the rules. You feel at ease with that knowledge. You´re doing it right.
What is so thrilling about refusing the paved roads? Is it simply out of convenience one walks that path or is there a specific wish, a desire?
Rikke Mádi
Would you recognize a mountain if you saw one?
I sin publikation stiller Mádi sig kritisk overfor repræsentationen af naturen og den afkobling det bidrager med til en allerede manglende forståelse af dyb tid. Værket består af bjergmotiv printet i samme farve som papiret. Motiverne er udklip fra en arkivsamling af svenskproducerede postkort, som henviser til en traditionel og genkendelig repræsentation af ”den idylliske natur”. Ved at frarøve beskueren det direkte, genkendelige bjergmotiv, gør Mádi opmærksom på det blik, vi har, når vi møder repræsentationer af natur, der har taget billioner af år om at nå den form vi ser i dag, men som vi på trods, primært forstår ud fra et menneskeligt tidsperspektiv på bare nogle hundrede år.
Catharina Leth
Hard materials
Teknologi og natur – to størrelser, der ofte opfattes som modsætninger, men som i virkeligheden kan anskues som dybt forbundne. Værket Hard materials udforsker, hvordan de to smelter sammen og gensidigt er med til at forme en forståelse af verden og en selv.
Gennem fem kollager, udstillet i det offentlige rum omkring Wieselgrensplatsen i Göteborg, møder det teknologiske og det organiske hinanden.
Anne-Sofie Østergaard Petersen
Din skam er ikke din skyld
Skam er en stille skygge i vores samtid – formet af idealer om succes, perfektion og kontrol. Projektet undersøger skam som en kropslig tilstand gennem sanselige photogrammer med forgængelige materialer, som agar og organiske fragmenter. Værket forsøger at skildre skammen som en tilstedeværelse: porøs, levende,foranderlig. Skam er noget vi sanser – en voksende stilhed, der overlever i os, hvis vi ikke giver os selv tilladelse til at tale om den.
Nerissa Björk
Utan titel
Detta är ett pågående projekt som tar avstamp i det sekulariserade och
individualistiska svenska samhället. De ökande antalen av ensamhushåll bidrar till en
stor del av den ofrivilliga ensamheten i landet.
Genom att utgå från sin personliga bilddagbok, gestaltar Björk den allmänmänskliga upplevelsen av att känna sig ensam. Projektet består av en blandning analoga fotografier tagna i hennes närmaste omgivning i hemma-miljö och utomhus. Lugn och vemod är genomgående stämningar i hennes arbete.
Tilde-Elias Hamrén
Utan ord för lila
Det mänskliga ögat kan uppfatta cirka en miljon färger, men på svenska finns bara elva grundläggande ord för att beskriva dem. Fram tills ganska nyligen saknades ett ord för att beskriva lila. Istället delades de nyanser vi idag uppfattar som lila in i kategorierna grått, brunt, rött och blått. Utan att ge färger egna namn har vi inte heller förmågan att uppfatta dem.
De senaste decennierna har nya ord tagit plats i språket: ord som trans, queer och ickebinär. Genom nya ord får vi möjlighet att uppfatta nya aspekter av världen – och oss själva.
I bildserien porträtteras ickebinära personer på lila färgfilm.
Caroline Guldager Gardendal
WONDERLUST
Wonderlust – Lysten til at beundre
Med udgangspunkt i Edmund Burkes tekst The Sublime fra 1757, undersøger Caroline Guldager Gardendal menneskets forhold til æstetik og skønhed i forbindelse med naturens storhed samt kvindefiguren.
Hvad sker der, når skønheden bliver så overvældende, at vi ikke længere ved hvordan vi skal forholde os til den? Og hvordan kan skønhed gå fra beundring til ikke længere at have interesse?
Zinen består af arkivmateriale fra Gardendals familiearkiv og hendes egne fotografier.
Cornelia Hellgren Amerio
”Is that painful?” ”Yeah, but only in the way it’s supposed to be”
Du blev hemskickad när du var hos läkaren för att berätta att du blödde från ditt ärr.
Senare stannade ditt hjärta i ambulansen av blodförlusten.
“Det kommer kännas som lätt mensvärk” sa den gamla mannen innan han påbörjade spiralinsättningen.
Mannen hade fel och av smärtan så svartnade det för dig.
Du kunde inte ha sex på flera år, för varje gång du rörde ditt underliv så sved det.
Inga tamponger, fingrar eller penisar.
Varje kväll var du tvungen att träna din slida för att inte få ont.
Verket ”Is that painful?” ”Yeah, but only in the way it’s supposed to be” är ett arbete av Cornelia Hellgren Amerio som tar avstamp i kvinnohälsa och belyser den kvinnliga smärtan – som genom tiderna blivit ignorerad och nedtryckt. Amerio utforskar detta genom stilleben och porträtt där tre personers historier visas upp.
Tuva Westerholm
F43.8 Utmattningssyndrom
Verket är en del av ett större projekt där jag utforskar hur mänskligt lidande kan förmedlas genom en annan gestalt, i detta fall genom en blomma.
Vi som drabbats av utmattningssyndrom blir oftast inte omhändertagna i samhället och av vården. Med inspiration och grund i egna erfarenheter vill jag undersöka hur detta kan förmedlas genom en annan gestalt än människan med syftet att belysa utmattningssyndrom.
Lukas Parkow
Inkerinmaa
Kan man skapa bevis av ett arv som långsamt gått förlorat? Sökandet efter ett borttappat förflutet kopplat till förvisningen av sin egen historia är bakgrunden till mitt arbete. I projektet kartlägger och navigerar jag en historia som försvunnit som ingen pratar om. Genom porträtt på mina syskon och med fragment från ett personligt arkiv har jag börjat förstå den här historien som jag skildrar i boken Inkerinmaa, titeln kan översättas till Ingermanland.
Filippa Axelsson
Dyke-poetry
“My queer joy is resistance
I learnt that at a drag show some time ago
We held a minute of silence for our lost trans siblings
I have never experienced a crowd go so quiet
A tear trickling down the cheek of my new found friend
holding hands, breathing a collective sigh”
In their book Dyke-poetry, Phil Axelsson compiles a selection of photographic works and series in which they explore themes of self-image in relation to gender and identity.
Johan Frisk
Samhället Lerum
Johan Frisk speglar sin hemkommun Lerum genom att arbeta med dokumentära porträtt. Han skildrar möten med lokalbor, spontant på torget eller i deras små butiker och skapar en visuell tidskapsel av en tätort i dagens Sverige.
För att människorna skall bli en aktiv del av verket, inte bara ett motiv, lägger Frisk stort fokus på ömsesidighet och respekt vid fotograferingen.
Hugo Aldén
Nattpasset, 2025
I en publikation närmar sig Hugo Aldén natten, baserat på egna erfarenheter som nattmänniska och observationer utforskar han sin omgivning, den mänskliga relationen till mörker och synliggör vad som utspelar sig efter mörkrets inbrott. Genom fotografier och kollage intresserar han sig för hur frånvaron av ljus kan ändra upplevelsen av en plats samt om det fjärmar människor eller för dem närmare varann.